#Zdravie Ako sa zbaviť nadúvania? S týmto to dokážete!

Ako sa zbaviť nadúvania? S týmto to dokážete!

Ako sa zbaviť nadúvania?
Ako sa zbaviť nadúvania?

Vedeli ste? – Najčastejšou príčinou zvýšeného nadúvania a vypúšťania vetrov (prdenia) je nesprávne stravovanie.

“Nadúvanie, vetry a grganie spôsobuje zvýšené hromadenie plynov vo vnútri tráviaceho traktu.”

Nadúvanie a vetry sú nielen zdravotným, ale aj spoločenským problémom. Platí staré príslovie: Lepšie jeden prd ako 10 doktorov.

Potrava, ktorú Váš tráviaci systém nesprávne alebo nedostatočne strávi, zhoršuje a často až znemožňuje vstrebanie skonzumovaných živín. Aj v zdravom tráviacom trakte sa tvoria plyny, ktoré odchádzajú konečníkom.

Plyny sa vytvárajú pôsobením črevných baktérií na nestrávené sacharidy a bielkoviny. Za normálnych okolností sa denne vyprodukuje približne 0,5 – 1 liter plynov.

Trávenie sacharidov začína v ústach a pokračuje v žalúdku a v tenkom čreve. Prebieha pomocou rôznych enzýmov. Sacharidy, ktoré sa nestrávia v tenkom čreve, prechádzajú do hrubého čreva. Baktérie hrubého čreva začnú tieto cukry spotrebovávať a štiepiť. Práve pri trávení v hrubom čreve sa vytvárajú plyny, ktoré spôsobujú nafúknutie a plynatosť.

K rizikovým potravinám pri nadúvaní patria potraviny, ktoré obsahujú kvasiteľné cukry – banány, mrkva, obilné klíčky, jablká, fazuľa, kapusta, hrozienka, orechy a mnoho ďalších. Zvýšenú plynatosť si spôsobíte aj pitím mlieka, sýtených nápojov, žutím žuvačky či rýchlym jedením, pri ktorom sa vám do brucha dostane príliš veľa vzduchu.

Základné príčiny nadúvania v skratke:

  • Častá konzumácia nadúvajúcich potravín
  • Neznášanlivosť mliečneho cukru (laktózy)
  • Prejedanie
  • Nadmerný príjem jednoduchých cukrov
  • Zlé kombinácia potravín
  • Rýchle jedenie
  • Nepravidelné jedenie
  • Alkoholické nápoje
  • Nedostatočné požutie stravy
  • Nadmerné prehĺtanie vzduchu
  • Jedenie v napätí a strese

Čo robiť pri nadúvaní, ako predísť nadúvaniu a častým vetrom:

1. Jedzte ovocie a zeleninu s vysokým obsahom vody. Všetky druhy zeleniny a ovocia s vysokým obsahom vody urýchľujú prechod stravy črevami a zmierňujú či odstraňujú nadúvanie. Jedná sa hlavne o exotické ovocie ako kiwi, melóny, ale aj čerešne, slivky a paradajky (áno, paradajka je ovocie)

2. Vyvarujte sa nevhodnej kombinácii potravín

3. Nafukovanie vzniká tiež pri náhlej zmene stravy, napríklad pridaním vysoko vláknitých jedál. Vlákninu treba do stravy pridávať pomaly a dávky zvyšovať postupne, minimálne v priebehu dvoch týždňov

4. Nadúvanie môže byť aj prejavom nedostatočnej funkcie pankreasu, pečene, zápalu čreva alebo žalúdka. Niekedy je príčinou aj tzv. dráždivé hrubé črevo

5. Trávenie povzbudzuje aj pravidelné pitie feniklového alebo mätového čaju po každom jedle. Liečivý účinok čaju je tým výraznejší, ak sa pripravuje zápar listov z čerstvých byliniek, pretože obsah silíc a ostatných účinných látok je v nich podstatne vyšší.