#Zdravie 10 príznakov akútneho NEDOSTATKU VODY v tele, ktoré väčšina ľudí prehliada

10 príznakov akútneho NEDOSTATKU VODY v tele, ktoré väčšina ľudí prehliada

Všetci určite vieme, že ľudské telo sa skladá predovšetkým z vody a k zaručeniu jeho správneho fungovania, je potrebné dostatočné množstvo vody.

Svaly a obličky sú tvorené vodou zo 73%, krv z 83%, pľúca z 90% a mozog zo 76%. Vodu neustále vylučujeme pri dýchaní a vo forme moču a potu, preto je nevyhnutné ju dopĺňať.

Známe pravidlo znie, že pre dosiahnutie optimálnej hydratácie potrebujú muži vypiť denne 3 litre (12 pohárov) a ženy 2,2 litra (9 pohárov) vody. Nižší ako odporúčaný príjem vody môže viesť k miernej dehydratácii, ktorá sa prejavuje početnými príznakmi.

10 príznakov dehydratácie

#Tmavo žltý moč

Tmavý moč býva často prvým príznakom nedostatku vody. Všeobecne platí, že moč by mal mať svetlo žltú jantárovú farbu. Ak človek málo pije, obličky do moču vylučujú “vyšší obsah odpadových látok, ktoré je potrebné z tela odviesť”, čo spôsobuje iné zafarbenie.

Tmavší moč môže byť tiež dôsledkom konzumácie liekov, vitamínov skupiny B, červenej repy, černíc, špargle alebo potravinárskych farbív. Takže ak spozorujete krátkodobú zmenu sfarbenia moču, zamyslite sa, či ste nezjedli niečo, čo mohlo takúto zmenu privodiť. Potom zvýšte príjem vody a sledujte, či sa farba moču zmení

#Znížená produkcia moču

Väčšina ľudí močí až 7 krát za 24 hodín. Ak človek málo pije, nie je čím dopĺňať vodu, ktorá bola z tela vylúčená. Obličky sa v takejto situácii snažia zadržiavať čo možno najviac tekutín, aby sa predišlo dehydratácii. Ak močíte menej ako 6-krát denne, zamyslite sa, aký máte príjem vody a prípadne ho zvýšte.

#Zápcha

Dehydratácia je jednou z najčastejších príčin zápchy, ktorú možno často vyriešiť zvýšeným príjmom tekutín. Pri nedostatočnej konzumácii vody sa telo snaží získať vodu, kde sa dá, a vstrebáva ju aj z hrubého čreva. Dostatočné množstvo vody v hrubom čreve má veľký vplyv na jeho priechodnosť. Prirodzene, nedostatok vody vedie k tvorbe zatuhnutej stolice a obtiažnemu vylučovaniu.

#Suchá a zvrásnená pokožka

Ženy túžia po mäkkej a hebkej pleti a väčšina z nich sa spolieha na drahé hydratačné krémy, o ktorých si myslia, že im pomôžu. Niektoré míňajú veľké peniaze za procedúry, pri ktorých si nechávajú vyhladiť jemné linky a vrásky. Než však začnete utrácať peniaze, skúste zvýšiť príjem tekutín. V závažných prípadoch dochádza k tvorbe lupín a šupín alebo krvácaním. Ako sa pokožka vysušuje, kožné bunky sa zmršťujú, čo spôsobuje viditeľnejšie zvrásnenie kože, ktorá je na pohľad staršia. Najlepší spôsob, ako omladiť svoju pleť, je dostatok tekutín.

#Pocit hladu a priberanie

Ľudské telo vie veľa vecí, ale niečo predsa len nedokáže – napríklad nerozlišuje medzi hladom a smädom. Hypotalmus, časť mozgu, ktorá je zodpovedná za reguláciu hladu smädu, reaguje častokrát zmätene a na smäd odpovedá pocitom hladu. Keď sa potom smäd miesto pohárom vody zaháňa jedlom, zvyšuje sa príjem energie a dochádza k priberaniu na váhe.

Ak sa snažíte schudnúť alebo chcete udržať súčasnú hmotnosť, dbajte na dostatočný príjem tekutín. Ak máte hlad, skôr, než si dáte niečo na jedenie, vypite pohár vody a počkajte 10 až 15 minút, či vás hlad neprejde. Ak pocit hladu pretrvá, znamená to, že máte skutočne hlad a je čas na jedlo.

#Sucho v ústach

Verte alebo nie, ak ste smädný, znamená to, že už ste ľahko dehydrovaní. Sucho v ústach sa často objavuje spoločne s pocitom smädu a je známkou toho, že sliznice v tele potrebujú doplniť vodu. Jediným spôsobom, ako uhasiť smäd a zbaviť sa sucha v ústach, je piť priebežne celý deň

#Bolesť hlavy

Keď človek málo pije, telo sa snaží nedostatočný príjem tekutín kompenzovať vstrebávaním vody zo všetkých možných telesných tkanív. Tým dochádza k vysúšaniu a scvrkávaniu mozgového tkaniva, ktorá sa odťahuje od lebečnej kosti. Dochádza k stimulácii receptorov bolesti, čím vzniká bolesť hlavy. Súčasne klesá v dôsledku nedostatočného príjmu vody objem krvi a znižuje sa množstvo kyslíka, ktorý sa dostáva do mozgu. V dôsledku toho sa mozgové tepny rozširujú, čo vedie k opuchom a zápalom, ktoré bolesť hlavy zvyšujú.

#Únava

Podľa jednej štúdie z roku 2011 môže už malá dehydratácia spôsobiť únavu, vyčerpanie a pocit nedostatku energie. Pri nedostatku tekutín a zníženom objeme krvi, musí srdce na distribúciu kyslíka a živín v tele vynakladať viac energie. Tak až sa niekedy začnete cítiť unavení, odpusťte si kávu (ktorá odvodňuje) a radšej vypite pohár vody.

#Bolesť kĺbov

Ak nie je telu dodávané dostatočné množstvo vody, kĺby trpia nedostatkom živín, čo vedie k poškodeniu chrupavkovitých buniek. Pri chronickej dehydratácii miera poškodenia buniek dosahuje bodu, v ktorom chrupavka nenávratne degeneruje. Ak trpíte bolesťami kĺbov, dbajte na dostatočný príjem vody a v prípade potreby ho zvýšte.

#Oslabená imunita

Dehydratácia zvyšuje koncentráciu toxínov v krvi, čo vedie k oslabeniu imunitného systému. Optimálna hydratácia má zásadný význam pre schopnosť tela zbavovať sa vedľajších produktov najrôznejších ochorení a zvyšuje schopnosť imunitného systému brániť sa infekcii.